reklama

Venované básnikom a filozofom

Onehdy som sa, takrečeno z dlhej chvíle, zamyslel, čomu som sa v doterajšom živote najradšej venoval. Pôvodne som túžil stať sa fyzikom. Napokon som si voľný čas krátil experimentami s veršom a pútavými myšlienkami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

 V rámci oddychového času pri inej, podstatne dôležitejšej aktivite, predkladám čitateľovi mojich článkov na blogu malú ukážku z výsledkov svojich "rozjímaní". Ukážka pozostáva z dvoch častí, v ktorých som sa pokúsil o "duchovné (auto)portréty", a to v role básnika a v role filozofa.
 Je to akási pomyselná "čerešnička na torte všetkých mojich doterajších myšlienok". 
 Keďže som sa však pôvodne mienil stať fyzikom - a fyzika je vraj doménou tzv. symetrií - pokúsil som sa zachytiť akúsi (formálnu) "symetriu" aj medzi týmito "portrétmi". Nech čitateľ posúdi, či a ako sa mi to vydarilo. -

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


 B á s n i k

 Odrástol som kockám, že vraj som už junák.
 Zmenilo sa niečo? Ej - zmenilo sa veľa!
 Podobám sa kvietku, čo ho našla včela
 a nektár mu sladký štedro odplatila.

 Bol som príliš mladý, keď ma stretla víla,
 krásna biela pani s plnými perami;
 uspala ma bozkom, sny mi pozmenila;
 netušil som vôbec, čo bolo medzi nami.
 Viem len od tej chvíle, že čo bolo milé,
 bolo zrazu krásne aj, a duša žasne
 odvtedy, čo všetko v svete stretnúť sa dá.
 Nuž tak chodím, hľadám. Vďačne - duša žiada.

 Príjemné je vnímať krásu,
 na zamyslenie - jak sa mení!
 Či jestvuje spôsob času
 uprieť ju, a po zotmení
 zaručiť jej nové ráno?
 Odpoveď je prostá: áno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Pozorne svoj pohľad upri a páľ krásu nevídanú.
 Potom svoje oči zavri a tak striehni, odkiaľ vanú
 dojmy duše bezprostredné a aké sú z toho kúta,
 po ktorom aj rozum chodí...dobre bedli, o čom húta.

 Vezmi pero okrídlené, čo má silu za dvoch koní,
 voľne ich pusť na rovinu, nech tam orú svoju brázdu.
 A netráp sa nezmyselne, ak Ti ušli, či dohoní
 voľakto ich popri Tebe; tí ctia si len svojho gazdu.

 Písať budeš precítene.
 Ty budeš, bratku - básnikom
 a milý budeš svojej žene
 a nežný ku jej prsníkom.

 Milovať budeš krásu slova
 a veriť, že nič nezhorí,
 ba že všetko sa zachová,
 čo stvorils´ - času navzdory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


  F i l o z o f

 Bol som stále mladý, keď ma stretla víla,
 múdra čierna pani s hviezdnymi očami;
 dotkla sa ma bleskom, myseľ mi zmenila;
 netušil som vôbec, čo bolo medzi nami.
 Viem len od tej chvíle, že čo bolo milé,
 zvláštnym sa mi stalo, a že je mi málo
 vedieť o ňom teraz len to, čo je jasné.
 Keď chcem všetko vedieť, vtedy - duša žasne.

 Úžasné je chápať pravdu,
 obdivovať - jak je večná.
 Či jestvuje spôsob, ako
 od bodu ísť do nekonečna
 a vždy ho chcieť vidieť čisto?
 Odpoveď je prostá: isto.

 Opatrne myseľ pristav v mieste k tomu určenom,
 zľahka skúmaj, hľadaj krásu, no nie v prachu zvírenom.
 Hľadaj pomoc v diele iných, spolu s nimi nie si sám,
 nebuď pyšný - ani skromný - vždy pochybuj: pravdu mám?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Priprav laso obľúbené, na žrebca vrhni s hustou hrivou,
 od stáda oddeľ samotného a ukáž mu len jednu bránu.
 A netráp sa nezmyselne; žeň ho ohňom, clonou dymu,
 striedaj bič a pohladenie. Donesie Ťa nocou k ránu.

 Len tak raz späť domov prídeš,
 zmenený človek - filozof.
 A písať budeš premyslene.
 Kde kňažnou múdrosť - tam Ty gróf.

 Vážiť si budeš hĺbku vecí,
 staneš sa synom pokory;
 majetok v Tebe zhromaždený
 čas preverí, no nezborí.

 Sám si skúsiš taviť vieru,
 aj pravdy spoznáš, ktoré rania,
 no žiaden úklad nezabráni
 Ti prebrať sa zas za svitania.

 (A tak sa stalo, moje šťastie,
 že nie som nikto, žiaden gróf,
 však mudrc-básnik som v ťažobe
 a v kliatbe básnik-filozof.)


 Do pozornosti stálym čitateľom mojich článkov:

 Vážení priatelia, v poslednej dobe dostávam do svoje e-mailovej schránky cufr@centrum.sk od facebooku zoznamy mien ľudí, ktorí by azda chceli so mnou komunikovať cez facebook. Za všetky ponuky na tento kontakt vám srdečne ďakujem, no (predbežne) zo - subjektívnych dôvodov - nechcem pobývať na facebooku, aj keď ponúka možnosť chatu. Preto každého, kto má záujem o nejaké doplňujúce informácie k mojim myšlienkam, alebo dokonca záujem o nejakú (aj jednorázovú) formu spolupráce so mnou, nateraz odkazujem na uvedený e-mailový kontakt. Dúfam, že vás to neurazí ani neodradí od vašich zámerov v súvislosti so mnou. Ďakujem vám za porozumenie.

František Cudziš

František Cudziš

Bloger 
  • Počet článkov:  372
  •  | 
  • Páči sa:  122x

Nezávislý, realisticky zmýšľajúci "voľnomyšlienkár", s úprimným záujmom o čo najdokonalejšie a najnázornejšie pochopenie (fyzikálneho) usporiadania objektívnej reality (sveta). Vyznávač hesla: Do nového tisícročia s novými myšlienkami!Svojimi myšlienkami nemám zámer nikoho urážať, chcem ho iba donútiť, aby sa nad nimi zamyslel. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu