reklama

Stanica Štrba... Nezastavujeme!

Hoštice, ale nezastavujem, máme zpoždění…, upozorňovala fešná sprievodkyňa v známej českej veselohre Slnko, seno, jahody. InterCity vlaky nebudú zastavovať v slovenskej Štrbe nie pre spozdenie, ale aby vraj zrýchlili dopravu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

 Železničná stanica Štrba tvorí dôležitý dopravný uzol pre návštevníkov Tatier, keďže tu začína ozubnicová trať na Štrbské Pleso. Je tak jednou zo vstupných brán do Vysokých Tatier a svojou nadmorskou výškou 900 m n.m. predstavuje najvyššie položenú rýchlikovú stanicu nie len na tratiach Železníc Slovenskej republiky, ale voľakedy v celom Československu.

Železničná stanica Štrba,  900 m n.m.
Železničná stanica Štrba, 900 m n.m. (zdroj: Internet)

 Železničná stanica Štrba sa, od roku 1872, nachádza na úseku Košicko-bohumínskej železnice Žilina-Poprad, ktorý bol otvorený 8. 12. 1871. K datu je dôležitou stanicou na severnom železničnom ťahu Bratislava-Košice (trať č. 180), z ktorého odbočuje na Štrbské Pleso 4 609 m dlhá elektrifikovaná ozubnicová trať (trať č. 182) ako, popri ozubnicovej trati Tisovec - Pohronská Polhora (vybudovanej v rokoch 1893 - 1896), jedna z dvoch svojho druhu na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Železničné trate v SR.
Železničné trate v SR. (zdroj: www.vlaky.net.)

 Na Štrbskom Plese sa táto trať spája s úsekom tatranskej elektrickej železnice Štrbské Pleso - Tatranská Lomnica, z ktorého v Starom Smokovci odbočuje veľmi dôležitý úsek spájajúci oblasť Vysokých Tatier s podhorským Popradom.

TEŽ mapa.
TEŽ mapa. (zdroj: www.slovakrail.sk.)

 Tatranské elektrické železnice (TEŽ) sú ekologickou dopravou vo Vysokých Tatrách v obvode Tatranského národného parku TANAP. Jedná sa o najstaršie železnice na Slovensku, ktoré boli elektrifikované súčasne s výstavbou železnice, pôvodne označenou TEVD.
 Napájací systém je jednosmerný 1500V, traťový rozchod 1000 mm. Počet koľají - jedna, maximálny sklon - 150 ‰ , maximálna rýchlosť - 30 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 A majú aj svoju históriu. - Otvorenie jednotlivých tratí bolo vykonané nasledovne:

17.12.1908 Poprad Tatry - Starý Smokovec 12 km
16.12.1911 Starý Smokovec - Tatranská Lomnica 6 km
13.08.1912 Starý Smokovec - Štrbské pleso 18 km

 Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK), v snahe zrýchliť vlakovú dopravu, prináša nové zmeny cestovného poriadku. Napríklad na južnej trase Bratislava - Košice cez Zvolen obnovili priame denné spojenie.
 Osobne sa však nazdávam, že vyradenie železničnej stanice Štrba spomedzi staníc kde zastavujú IC vlaky, nie je šťastné riešenie pre cestujúcu verejnosť. A to jednak pre našincov od Bratislavy, ale tiež pre zahraničných návštevníkov, najmä Čechov, ktorí pricestujú od Českého Těšína cez Žilinu, smerujúcich či už do Vysokých alebo Nízkych Tatier.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Zubačka na stanici v Štrbe.
Zubačka na stanici v Štrbe. (zdroj: (Dariusz Sieczkowski, 2007) Internet.)

 Všetci títo návštevníci, ktorí budú mieriť do oblasti Štrbského plesa, nebudú môcť za tým účelom (s jedným prestupom) využiť najkratšiu (cca 5 km dlhú) dopravnú spojnicu zo Štrby. Namiesto toho budú musieť pokračovať v ceste (17 km) do Popradu a odtiaľ - cez Starý Smokovec (12 km) - ďalších 18 km naspäť na Štrbské Pleso, tiež minimálne s jedným prestupom, ak nie s dvomi (v Poprade a v Starom Smokovci).
 Teda namiesto cca 5 km sa prírody chtiví návštevníci prevezú 47 km! Zbytočne stratený čas ani nerátam.
 Ak ešte zohľadníme, že niektoré úseky Tatranskej elektrickej železnice - aj napriek ich pravidelnej údržbe a nevyhnutnej obnove - nie sú práve v najlepšom technickom stave, k akému záveru dospejeme? -
 Opotrebovávanie železnice ako celku bude ešte intenzívnejšie, lebo pasažierov ozubnicovej železnice zo Štrby na Štrbské Pleso ubudne, zato ich pribudne na klasickej elektrickej železnici z Popradu na Štrbské Pleso a späť!
 Pritom minulý rok len-len že nedošlo k nešťastiu,
 Dňa 05.08.2016 sa vo Vysokých Tatrách zrútila časť električkového mosta. Nehoda sa stala na trati medzi Vyšnými Hágmi, resp. zastávkou Danielov dom, a Novou Poliankou. Tesne pred tým po moste prešla električka plná ľudí.
 Trať sa ocitla čiastočne vo vzduchu. Ľavá strana ostala pevne na zemi, pravú stranu mosta podmyl potok. To bol dôvod zosuvu pôdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Spadnutý most, ktorý pravidelne kontrolujú, vyľakal aj zamestnancov železníc. Tí boli neďaleko a práve oni si všimli, že sa niečo stalo. Poškodený bol takzvaný parapet mosta, mostná klenba však ostala celá. Betónový most postavený v roku 1910 prechádza ponad potok a má dĺžku 7,3 metra.

Pozemná lanovka Starý Smokovec - Hrebienok.
Pozemná lanovka Starý Smokovec - Hrebienok.  (zdroj: Internet.)

 Ak by podobne ako Štrba pochodilo so svojou železnicou - pri IC vlakoch - aj mesto Liptovský Mikuláš, zavrela by sa takto tiež brána do Nízkych Tatier, menovite najmä do známej Demänovskej doliny so všetkými jej prírodnými atrakciami (jaskyne, turisticko-lyžiarské stredisko Jasná) a s vrcholom Chopka (2024 m n.m.) v jej závere. K Liptovskému Mikulášu však siaha aj známa vodná nádrž Liptovská Mara, magnet pre rybárov.
 Všetci záujemcovia o tieto prírodné skvosty horného Liptova (a ešte o viac - napríklad o Prosiecku či Kvačiansku dolinu, o kúpanie v Tatralandii či na kúpalisku v Liptovskom Jáne, o skanzen liptovskej dediny v Pribyline alebo o lokalitu Podbanské) by museli za nimi začať merať cestu už z Ružomberka. Ružomberok je centrom dolného Liptova a do Liptovského Mikuláša je odtiaľ 25 km. Síce po diaľnici, to ale predpokladá prestupovať z IC vlaku na autobus.

  Do pozornosti stálym čitateľom mojich článkov:

 Vážení priatelia, v poslednej dobe dostávam do svoje e-mailovej schránky cufr@centrum.sk od facebooku zoznamy mien ľudí, ktorí by azda chceli so mnou komunikovať cez facebook. Za všetky ponuky na tento kontakt vám srdečne ďakujem, no (predbežne) zo - subjektívnych dôvodov - nechcem pobývať na facebooku, aj keď ponúka možnosť chatu. Preto každého, kto má záujem o nejaké doplňujúce informácie k mojim myšlienkam, alebo dokonca záujem o nejakú (aj jednorázovú) formu spolupráce so mnou, nateraz odkazujem na uvedený e-mailový kontakt. Dúfam, že vás to neurazí ani neodradí od vašich zámerov v súvislosti so mnou. Ďakujem vám za porozumenie.

František Cudziš

František Cudziš

Bloger 
  • Počet článkov:  372
  •  | 
  • Páči sa:  122x

Nezávislý, realisticky zmýšľajúci "voľnomyšlienkár", s úprimným záujmom o čo najdokonalejšie a najnázornejšie pochopenie (fyzikálneho) usporiadania objektívnej reality (sveta). Vyznávač hesla: Do nového tisícročia s novými myšlienkami!Svojimi myšlienkami nemám zámer nikoho urážať, chcem ho iba donútiť, aby sa nad nimi zamyslel. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu